Monday, December 15, 2008

Selingan

Assalamualaikum,

Seingat-ingat Anchaq, Anchaq tak pernah kena marah dengan ayah, sekurang-kurangnya tak rasa dihukum. Anchaq tak tau dengan adik-adik semua. Dalam banyak-banyak tugas ayah yang berbagai catergory, salah satu tugas dia yang Anchaq nampak adalah 'absorb' sedikit-sedikit pressure yang mak 'beam out' supaya hidup ini terasa aman. Kalau adik-adik ingat, ketika hampa terasa kecik hati dulu, adakah kat ayah atau mak, atau bahana diri sendiri? yang mana satu.

Masa Anchaq kena tangkap hisap rokok dulu, Anchaq habaq kat ayah diam-diam sebab sekolah kata nak beritahu ibubapa, mak suspect something tapi tak dibagi tahu oleh ayah. Seingat-ingat Anchaq, mak cerita yang mak tak bercakap dengan ayah sampai lebih seminggu- buat kerja rumah tanpa bersuara. (See, mak yang cerita bukan ayah). Itu adalah contoh 'pressure' yang ayah 'absorb' akibat bahana perbuatan Anchaq yang tak bijak. Anchaq nampak itu sebagai satu kekuatan ayah-kita tak tahu macamana ayah rasa. Dan kalau mak tak cerita, kita tak tahu langsung tentang apa yang ayah buat.


Ayah, seingat dan sepanjang pemerhatian dan penilaian Anchaq, sebenarnya adalah 'buffer zone', ataupun 'safe zone' antara kita, anak-anak dengan mak, supaya pressure yang kita rasa dulu bukannya 'unnaccessary pressure'. Sebab itu, sebab Anchaq rasa Anchaq faham apa yang ayah buatlah Anchaq boleh mengadap dan dengaq dan lepas tu buat tak tahu. Apa-apa bebanan yang terlepas dari bendungan ayah sikit-sikit tulah yang mencorakkan kita, berbekas dan sekurang-kurangnya membentuk perangai kita sekarang. Yang ambil tau, yang nampak macam tak ambik tau, yang balik, yang tak balik,yang balik ikut suka, yang talipon, yang tak talipon, yang available, yang tak available: semuanya kita perlu betul-betul bersyukur.
Mungkin tak semua adik-adik boleh setuju tentang konsep ni, tapi Anchaq tak peduli.

Bersyukur kerana kita sudah cukup bijak untuk memahami bahawa apa kebendaan yang kita ada sikit-sikit ni, hubungan yang kita ada setakat ni, dan kelapangan yang kita nikmati sepanjang hidup, sebenarnya adalah jauh lebih baik dari kebanyakan keluarga-keluarga lain yang sebaliknya.


Bersyukur kerana kita mampu, atau sekurang-kurangnya mengikut kemampuan masing-masing, menunjukkan penghargaan kita terhadap mak, di atas pengorbanannya membesarkan kita, bersyukur kerana kita telah ditunjukkan dengan contoh kasih sayang oleh ayah dan mak, dididik dengan contoh kesabaran dan keredha'an oleh ayah, dan disediakan dengan background kehidupan yang humble supaya kita sedar siapa kita.

Bersyukur juga kerana sekiranya siapa-siapa terlepas untuk melakukan apa-apa yang tersenarai di atas atau pun yang tak tersenarai di atas, masih ada yang boleh, dan akan melakukannya tanpa rasa berat hati atau terianaya. Tak semua keluarga yang kita kenal bernasib baik macam ni. Anchaq cuba mengingatkan anak-anak hakikat ini- tak tahulah boleh berkesan atau tidak.


Ok, untuk anak-anak yang baca ini, ini adalah satu contoh puisi yang tak berbunga dari Pak Chaq. Kirim salam kat mak ayah.
Salam

1 comment:

Azura Abdul said...

Puisi - puisi jugak. Tapi lain macam aje bunyik... are you ok? Apa-apa pun kita masing-masing ada kenangan tersendiri dengan mak ayah. memang bersyukur that we are who we are... kalau nak dibandingkan dengan keluarga diluar keluarga cikgu don & chu melah... rasanya cukup ajaran agama; cuma macam mana kita amalkan tu sendiri mau ingat... cukup ajaran duniawi segalanya; mungkin kadang-kadang kita lupa.
Apa-apa pun syukurlah kita ada each other; tak mau gaduh-gaduh, ada problem sound direct punya, okay?
To all; all the best dalam mendidik anak-anak & isteri masing-masing. Untuk anak-anak; bersyukur dengan apa yang mak ayah dsh bagi all this while okay...
eerrr...program family tree belum start lagi...:-(