Thursday, April 23, 2009

Selingan 6

Redang Marine Park
Assalamualaikum.

K Njang, idea yang ideal memang standard, benda yang logik pun memang standard. Semua tu adalah idaman semua orang. Contohnya, orang di taman perumahan yang dok protest pasal pihak pemaju memusnahkan hutan kecil di belakang rumah mereka, pada hal, tapak rumah yang mereka duduk tu pun dulunya adalah hutan yang dibuang dan bukit yang diratakan.

Rumah yang dekat dengan sekolah, kedai, masjid dan sekolah agama memang ideal, walaupun idea yang sama yang menyebabkan kawasan tu sesak dengan penduduk. Dan kita selalu memberikan nasihat yang sama kepada kawan-kawan dan saudara-saudara kita yang berpendapatan ngam-ngam saja bila menyuarakan rasa simpati kita.


Nemo dibawa naik dari dasar oleh abang snokle.

Orang yang terpaksa menggunakan khidmat bas sekolah berharap tinggal depan sekolah.
Orang yang pakai orang gaji yang dia tak berkenan berharap dia tak payah kerja supaya kerja rumah dia dapat buat sendiri.
Orang yang kerja pejabat berharap dia dapat buat kerja dari rumah, pejabat dia di rumah.
Orang yang ada anak sulung 12 tahun ke atas berharap anak sulung tu boleh diharap untuk jaga adik-adik (kononnya).
Orang yang dah ada rumah (yang dibeli dengan perit jerih) tapi tak strategik akan berada dalam dilema bila dihadapkan dengan perkara-perkara diatas.

Abang snokle buat ring bubble

Cadangan Anchaq, kita buat benda 'day to day'. Kalau kita bentangkan ideal solution kepada semua problem yang kita nampak, kita akan memberi tekanan kepada individu terbabit.

Bila diaplikasikan ke alam nyata, contohnya, bila ada masa, terus aja pergi bertandang awal pagi (sebelum subuh lagi bagus) ke SELAMA HOMESTAY sambil ricky kawasan sekitar yang dikatakan agak menarik. Kalau masa tak cukup, dan dah gelap, boleh pergi ke Sri Malaysia Taiping- ada swimming pool, ada zoo, ada night safari, ada capatti. Atau

Pergi ke Sri Malaysia dulu, besok pagi baru pergi SELAMA HOMESTAY, atau kalau nak lajak sikit, pergi Tasik Banding untuk picnic saja, lepas tu balik Seri Malaysia.

Key word: sebelum subuh.

Kalau tak buat dengan spontan, nak rancang semua bagi perfect, akan lambat dan pressure. Hayat kita tak tau berapa lama. Tuan rumah SELAMA HOMESTAY cuma perlu ada di Selama saja. (Selalu ada pun kan?).

Assalamualaikum.


No comments: